Onderhoud en reparatie wielersport

In de wielersport is onderhoud een onoverkomelijke factor; geen soepel lopende versnellingen, kraakvrije lagers en kaarsrechte wielen zonder onderhoud. Het wordt echter wel vaak gezien als de minst aangename bezigheid naast het fietsen, waar ook wel de nodige vakkundigheid bij vereist is. Voor wie het niet aandurft om verder te gaan dan de standaard schoonmaak- en/of afstelklus, kan LCW uiteraard verder helpen. Alle benodigdheden zijn in huis om een fiets volledig te strippen en weer op te bouwen.

Ook een grootschalige reparatie behoord tot de mogelijkheden. Om het e.e.a. toe te lichten, staat hieronder het voorbeeld van de reparatie van een B1 "Woodbumble" (LCW's 20e project, dus omgedoopt naar de LCW020).

Dit was het pakket zoals ik het aangeleverd kreeg; een flink gebruikt frame, met een allegaartje aan parts.

 De verbinding van de zadelbuis aan het hoofdframe bleek haarscheurtjes te hebben...

...dus in overleg met de "lasafdeling" is de zadelbuis geschoord, zodat deze meer krachten aankan en de haarscheurtjes weer zijn dicht gevloeid.

Het schroefdraad van het derailleuroog in de achterbrug was dolgedraaid, dus moest er een draadinsert in verlijmd worden.

Poedercoating in de kleuren Racing Green en Porsche Zilver.

Speciale kabelgeleider voor geleiding van de derailleurkabel langs de achterbrug.

En  na het verkrijgen en invlechten van een SUN Rims Double Track velg voor het achterwiel, is dit het eindresultaat!

Tevens is de voorvork geserviced en voorzien van Real World Cycling seals.

Dit is tevens de testfiets voor de Hygia Aspire schijfremmen.

 

En zo blijken de mogelijkheden vrij onbegrenst!